11.01.2014 17:15    
              									
              
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	1. 1. 1888 - 2.10. 1946
	 
	Vlastním jménem Eduard Schmidt. Pocházel z Prahy z počeštěné
	rodiny německého majitele kartáčnického závodu.Vystudoval v Praze
	staroměstskou reálku, poté se vyučil kartáčnictví
	v otcově závodu.  Během pobytu v  Mnichově, kde obchodně zastupoval
	otcovu firmu, se seznámil s podobou moderního předválečného
	kabaretu. Rezignoval na rodinou předurčenou dráhu v kartáčnickém
	oboru a od roku 1910 působil jako zpěvák a  recitátor v kabaretu Bílá
	labuť  v Praze na Poříčí.  Spolupracoval pak s  literárním kabaretem
	Červená sedma,  především jako autor řady satirických  kupletů.
	Přispíval do předválečných humoristických časopisů (Kopřivy, Humory).
	Rokuv 1921 nastoupil do redakce Lidových novin, kde
	působil jako fejetonista, soudničkář, reportér, kulturní zpravodaj a tvůrce
	týdenních veršovaných causerií, tzv. Rozhlásků. Spoluvytvářel
	mimořádnou literární úroveň tohoto nejprestižnějšího listu předválečné
	republiky, v letech 1933-42 byl šéfredaktorem.
	Spolu s Karlem Čapkem ručili za jazykovou čistotu a vitálnost a politicky
	se orientovali směrem k liberálním demokratickým výrazně
	antifašistickým hodnotám.
	V prostředí kabaretu mají svůj původ mnohé jeho literární parodie
	a anekdoty ze života bohémy (To Arbes nenapsal, Vrchlický nebásnil;
	Umělci, mecenáši a jiná čeládka a také populární hříčkab lehce
	ironizující poválečné opojení českou  kopanou Klapzubova jedenáctka).
	Jeho všestranný talent je patrný v kulturně historickém souboru
	Čtení o roce osmačtyřicátém, v portrétech osobností i společnosti
	předbřeznové Prahy.
	Jehodlouholetá a intenzivní láska k cirkusu vyústila na začátku okupace
	v rozhodnutí vytvořit kroniku cirkusového příběhu. Vzniklo tak jeho
	nejvýznamnější dílo, román Cirkus Humberto, dílo patetické
	oslavy dělnosti a víry v schopnosti českého člověka. Prací Divoký život
	Alexandra Staviského se zařadil mezi první české autory literatury faktu.
	 
	Dílo:
	Jak se dělá kabaret? – 1917
	Náhrdelník: Detektivní komedie o jednom aktu – 1917
	Letáky, 1917-19 – 1920
	Klabzubova jedenáctka – 1922, příběh otce, který má jedenáct synů, ze kterých vytvoří profesionální, neporazitelný fotbalový tým. Bass se zde humornou formou zamýšlí i nad etikou a profesionalitou sportu.
	To Arbes nenapsal, Vrchlický nezbásnil – 1930, literární parodie, které se setkaly s velkým ohlasem.
	Umělci, mecenáši a jiná čeládka – 1930
	Fanynka a jiné humoresky
	Případ v čísle 128 a jiné historky
	Šest děvčat Williamsonových
	Potulky pražského reportéra
	Holandský deníček
	Divoký život Alexandra Staviského – 1934
	Čtení o roce osmačtyřicátém – 1940
	Potulky starou Prahou – vycházelo v letech 1921 – 1941
	Cirkus Humberto – Cirk Umberto 1941, román byl zamýšlen jako povzbuzení českého národa, vyzdvihovány jsou spravedlnost, přímost, ctižádost, ... . Bass zde na pozadí cirkusu sleduje tři generace cirkusáků. Ústřední postavou je Vašek Karas, syn šumavského zedníka, který odejde k cirkusu, nakonec se ožení s dcerou ředitele a sám se později stane ředitelem cirkusu, předtím však vystřídá mnoho činností u cirkusu.
	Lidé v Maringotkách – Též Lidé z maringotek 1942, soubor povídek z cirkusového prostředí. Tzv. cirkusový dekameron.
	Kázáníčka – 1946¨ 
	Křižovatka u Prašné brány – 1947
	Dále vyšla celá řada jeho povídek, nejedná se o výbory sestavené jím, ale o posmrtná vydání jeho většinou ještě nepublikované tvorby:
	Povídky – 1956
	Rozhlásky – 1957
	Pražské a jiné historie – 1968
	Na lodi za pohádkou – 1969
	Kukátko – 1970, obsahuje:
	Kukátko
	Rozmarná vyprávění
	Staropražské motivy
	Postavy a siluety – 1971
	Moje kronika: Vzpomínky a korespondence – 1985 
	Kromě toho vytvořil řadu rozhlásků, šansonů, skečů a kupletů – některé z nich zlidověly (např. Nešťastný šafářův dvoreček)